DIRIGENT

EDWIN VELVIS

In een bijzondere ledenvergadering hebben de leden van het Noordermannenkoor vrijwel unaniem voor Edwin Velvis gekozen.
Edwin woont in Stedum .

Edwin Velvis (Groningen, 1968) maakte kennis met de Engelse koormuziek op een reis naar Cambridge in 1989. Dit was de aanleiding om muziek te gaan studeren en vooral om te gaan zingen.

Al snel raakte hij betrokken bij het Roder Jongenskoor waarbij hij ruim tien jaar als bas heeft gezongen. Hiernaast zong hij bij The Gents dat is ontstaan uit een concertreis naar de Verenigde Staten in 1996.

Edwin studeerde Schoolmuziek, zang en koordirectie aan het Stedelijk Conservatorium in Groningen, waarvoor hij in 1996 slaagde, en bij de SNK te Utrecht. Hij studeerde o.m. bij Marijke van Klaveren en Silvare van Lieshout.

Daarnaast maakt hij nog regelmatig reizen naar Engeland om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de koormuziek en om zijn hobby uit te oefenen: fotograferen.

Edwin volgde zanglessen bij o.m. Bouwe Dijkstra en Frans Huyts. In de begin jaren ’90 leidde hij diverse koorprojecten en richtte hij jeugdkoren op. Later verzorgde hij cursussen kinderkoordirectie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem (1999, 2000). In juni 2003 behaalde hij met zijn Jeugdensemble Focaliber de eerste prijs voor kleine ensembles met het hoogst aantal punten op een voorronde van het Nationaal Korenfestival waar 28 koren aan deelnamen. In mei 2006 behaalde hij met dit ensemble de eerste prijs op het Noord Nederlands Korenfestival. Met zijn Kamerkoor Cantus Consort Overijssel behaalde hij in 2010 de tweede prijs op het jaarlijkse korenfestival op Schiermonnikoog. In oktober 2011 zong hij met het Cantus Consort twee Evensongs in de prestigieuze kathedraal van Salisbury en een concert in de kathedraal van Wells in Engeland.

Momenteel is hij als dirigent werkzaam bij een vijftal koren en koorprojecten, geeft hij zangles en verzorgt hij regelmatig workshops stemvorming bij koren en geeft hij cursussen aan (koor)zangers.